sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Laihdutusrintamalla ei mitään uutta. Onnistumisia ja epäonnistumisia tulee tasaiseen tahtiin, ja paino napottaa vieläkin lukemissa 121,9 kg, samalla lailla kuin vielä viikko sitten.
Ehkä mulla ei tosiaankaan ole tähän muutokseen tarvittavaa tahtoa ja siitä kumpuavaa itsekuria, koska aikaa on mennyt jo paljon, enkä ole saanut aikaan kuin kahden kilon pudotuksen. Tosin sekin on positiivinen muutos entiseen, joilloin vaa'an lukemat kohosivat kohoamistaan varsin huimaan tahtiin. Kuukaudessa tuli helposti noin 5 kiloa, nyt on sentään laihduttu kaksi. En tiedä vielä tuleeko tuleva kesä helpottamaan vai vaikeuttamaan suunnitelmissa pysymistä, sillä tässä vuodenajassa on puolensa ja puolensa. Tällaiselle itsekurittomalle ihmiselle kuten minä, saattaa olla liian suuri kiusaus olla syömättä jäätelöä, ohukaisia, ja yhtä jos toista rasvaista grilliruokaa, joita tuntuu olevan tarjolla lähes kaikissa illanistujaisissa joka viikonloppu ellei useamninkin. Toisaalta kesällä on mahdollisuus mukavaan liikuntaan ulkona ja paljon tekemistä johon hukuttaa syömisen jatkuva ajattelu. Joinain päivinä on niin kuuma, ettei edes tee mieli ruokaa. Todellisuudessa olen maailman huonoin liikkuja enkä osaa edes tarttua toimeen kovinkaan monen lajin suhteen, mutta onneksi minulla on ystävä joka patistelee minua milloin minkäkin liikunnan pariin. Joskus se tuntuu kyllä kiroukselta.. 


No, palakseni painonpudotukseen: 
Annan joka viikonloppu itselleni mahdollisuuden aloittaa taas maanantaina, sitten ensi maanantaina, ja sitten taas ensi maanantaina. Sunnuntai-iltana kaduttaa. Koko viikonloppu tuhlattu taas herkutteluun ja syöty varastoon tulevaa viikkoa varten. "Leivon nyt tämän kakun ja vedän sen parempiin suihini edes ilman minkäänlaista makeanhimoa tai nautintoa tuntematta, vain ja ainoastaan sen takia, että maanantaista lähtien se on taas kiellettyä" Siitä vasta huono omatunto tuleekin. Kun syö vaikka ei edes tee mieli. Kun syö sen takia, ettei kohta saa syödä. Tai kun syö, että tulisi parempi mieli. Jonkinlainen sokeriähky, hyvä ja kepeä fiilis. Siihenhän mä olen koukussa. Jokin ärsyttää, ja mulla on jo suklaata valmiina. Kaapissa, laukussa, yöpöydällä. No, tiedätte jo lopputuloksen. Kyllähän se auttaa. Ja iloiset 125 kiloa kiittää ja kuittaa.. Oma vikani. Se, että olen tässä pisteessä, sekä se, etten anna kaikkeani tälle projektille. Ei tästä ketään muuta voi syyttää. Jos on valmis antamaan vain puolet itsestään, täytyy tyytyä puoleen. En saavuta tällä menolla niitä tuloksia, joihin tähtään, en varmaan edes puolia niistä. Takaraivossa jyllää ajatus siitä, että ehdin myöhemminkin, vielä ei ole sen aika.


Tämän viikon päivitykset ovat ollet liian negatiivisia. Anteeksi siitä. Lupaan ottaa itsenäni nyt niskasta kiinni ja kaivaa positiivisuuden takaisin tähän hommaan! 
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille lukijoille!

4 kommenttia:

  1. Anonyymi07:55

    Moi Oona! Nyt leuka pystyyn. Sä pystyt tähän! Mä olen itse taistellut vuosia syömisen kanssa ja nyt kun mä katson taaksepäin ajattelen: "miksi helvetissä mä TEIN siitä itselleni niin vaikeaa kun se olisi voinut olla näin helppoa koko ajan?" Kitudieetit ja itsensä vihaaminen ei ole mikään ratkaisu. Säännöllinen ruokarytmi, 5 ateriaa päivässä on se mikä auttoi mua. Älä etsi pikadieettiä tai nopeaa ratkaisua, sellaista ei ole. Tee suunnitelma ja syö vähintään sen mukaan joka ikinen päivä. Kun sä syöt riittävästi ravinteikasta ruokaa, sokerihimot ja mätöt alkaa oikeasti vähentyä. Ei heti, mutta ajan kanssa. Jos sä sen sijaan yrität paastoamalla "korjata" ahmimalla aiheutuneet vahingot, sä ahmit uudelleen. Ja uudelleen. Ja senhän sä jo tiedät. Perusterveellisestä ruoasta voi oppia nauttimaan, ihan oikeasti voi. Mä olen esimerkki siitä. Mun ei yksinkertaisesti enää tee mieli sokeria tai roskaruokaa, ja nyt puhuu entinen roskaruoka-addikti joka taisteli juuri näiden samojen asioiden kanssa. Nyt mä syön viisi kertaa päivässä, olen normaalipainoinen enkä koskaan näe nälkää! Ratkaisu ei ole syödä vähemmän, vaan syödä ENEMMÄN oikeaa ruokaa. Mun ei ole enää vaikea kieltäytyä "herkuista" koska tiedän että niistä tulee paha olo henkisesti ja fyysisesti. SÄ voit päästä tähän myös, mutta se vaatii sitä että käännät tottumukset vähitellen ympäri. Ja sun täytyy aloittaa säännöllisestä, riittävästä syömisestä. Hitaita hiilihydraatteja (joo niitä voi ihan oikeasti syödä!), hyvälaatuista proteiinia ja hyviä rasvoja joka aterialle. Esim näin:

    Aamupala:
    - kaurapuuro
    - kananmuna
    - pari ruokalusikallista pähkinöitä
    - marjoja

    Lounas:
    - täysjyväriisiä / quinoaa /
    - kanaa / vähärasvaista naudanjauhelihaa
    - runsaasti värikkäitä kasviksia
    - 1rkl oliiviöljyä

    Välipala:
    - rahka
    - hedelmä / täysjyväruisleipä
    - 1-2rkl pähkinöitä / siemeniä

    Päivällinen kuten lounas
    Iltapala kuten aamupala / välipala

    Sillä parjatulla lautasmallilla pääsee ihan oikeasti pitkälle. Syöminen ei ole rakettitiedettä!

    Lue http://patrikborg.blogspot.fi/ ja hanki sellainen kirja kuin "Irti ahmimisesta". TSEMPPIÄ!! <3

    t. Susa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista Susa. Tiedän että olet ihan oikeassa säännöllisen ja monipuolisen ruokavalion suhteen. Tuntuu vain niin kummalliselta, että normaalilla syömisellä laihtuisi. Ettei muka tarvitakkaan toinen toisaan "pätevämpiä" dieettejä ja paastoja, vaan ratkaisu onkin säännöllisyydessä. Itselle vaikeinta tottua tähän ajatukseen on se, ettei tulokset näy hetkessä. Ja aluksi kaikki mahdolliset hiilarihimot puskee päälle, niin että tekisi mieli heti luovuttaa. "Miksi kärsiä kun ei tuloksia kuitenkaan tule?"
      Mutta täytyy vaan uskoa itseensä ja pinnistellä eteenpäin! Muutkin ovat sen tehneet ja niin teen minäkin! Yritän tästä lähtien ottaa rauhallisesti ja syödä säännöllisesti. Enkä repsahtaa joka viikonloppu.

      Poista
    2. Säännöllisellä ja monipuolisella ruokavaliolla lautasmallin mukaisesti laihtuu ihan oikeasti.

      Omasta kokemuksesta voin vielä lisätä noihin sun makean ja hiilarihimojen aiheeseen, että elämä on huomattavasti parempaa ja mukavampaa ilman sokerin tuomia huippuja ja pohjamutia. Itse vedin radikaalisti sata päivää ilman herkkuja ja päänsäryt, jatkuva väsymys ja ärsytys hävisivät. Yritin syödä herkkuja hillitysti siinä onnistumatta, joten aloitin herkuttoman uudelleen... EIkä tee tiukkaa.

      Poista
  2. Mitäs, jos yllättäisit itsesi ja aloittaisitkin uuden elämän vaikka sunnuntaina? Tai keskiviikkona? :) Mä aloitin oman elämäntapamuutokseni sunnuntaina, koska tiesin, että silloin mulla on aikaa keskittyä siihen syömiseen ja maanantain eväiden tekemiseen :)

    VastaaPoista